Ο ΩΡΙΓΕΝΗΣ & Η ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ.
Ἐν συνόψει·
ὁ ΩΡΙΓΕΝΗΣ (ἴσως ὁ μεγαλύτερος χριστιανὸς φιλόσοφος, ἀποβιώσας περὶ τὸ 251μΧ) ὑποστήριζε ὅτι ὁ θεὸς ἦταν ΠΑΝΤΟΤΕ Δημιουργὸς , ὀνομάζοντας τον ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΑ*.
Συνεπῶς, ἔλεγε ὁ Ὠριγένης , ΑΦΟΥ Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΚΑΘΕΝ—δηλ. ΑΠΟ ΠΑΝΤΑ— ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ, ἄρα Ο ΚΟΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΙΩΝΙΟΣ, ὁπότε στὸ Τέλος θὰ ὑπάρξει ΑΠΟΚΑΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ.
Ὁ ὅρος "ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΙΣ" ἔχει ἀστρονομικὴ προἐλευση καὶ σήμαινε τὴν περιοδικὴ ἐπιστροφὴ ἑνὸς ἄστρου στὴν ἀφετηρία του.
Οἱ ΣΤΩΙΚΟΙ χρησιμοποίησαν τὸν ὅρο μὲ τὴν ἔννοια τῆς περιοδικῆς παλινὀρθωσης τοῦ κόσμου στὸ τἐλος τοῦ Παγκόσμιου Ἔτους.
{=Ὁ ἥλιος δὲν ἀνατέλει κατὰ τὶς ΙΣΗΜΕΡΙΕΣ στὸ ἴδιο σημεῖο τῆς ἐκλειπτικῆς κάθε χρόνο. Ὑπολογίζεται ὅτι χρειάζεται περὶ τὰ 26.000 χρόνια γιὰ νὰ ἀνατείλει κατὰ στὶς ἰσημερίες στὸ ἰδιο σημεῖο τοῦ ὁρίζοντα. Αύτὸ ὁ Πλάτων ὀνόμασε ΜΕΓΑ ΕΝΙΑΥΤΟ δηλ. Παγκόσμιο Ἔτος}.
Στὸ χριστιανισμὸ ὁ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ὀρος "ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΙΣ" ἔλαβε έσχατολογικὸ περιεχόμενο καὶ σήμαινε τὴν Συντέλεια (βλ.ΠΡ.3,21) καὶ ὁ Ὠριγένης συνέδεσε τὴν ἔννοια αὐτὴ μὲ τὴν Ἀγαθότητα τοῦ θεοῦ, ὑποστηρίζοντας ὅτι στὰ ΕΣΧΑΤΑ καὶ οἱ ΔΑΙΜΟΝΕΣ θὰ σωθοῦν.
Οἱ ἀντιλήψεις ὅμως αὐτὲς τοῦ Ὠριγένη καταδικάστηκαν ἐπὶ Ἰουστινιανοῦ τὸ 553 μΧ, στὴν ἐν Κων/πόλει 5η Οἰκουμενικὴ Σύνοδο.
___
*ὁ ἑλληνικὸς ὅρος ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΩΡ διαφέρει ἀπὸ τὸ λατινικό OMNIPOTENS & τὸ ἀγγλικὸ ALMIGHTY, τονίζοντας ἰδιαιτἐρως τὴν ἐνεργητικὴ δημιουργικὀτητα τοῦ Θεοῦ.