Ποιοὶ εἶναι οἱ "Δαιμονισμένοι" τοῦ Ντοστογιέφσκι.



  Ὡς  "ΔΑΙΜΟΝΕΣ" (αὐτὸς εἶναι ὁ τίτλος στὰ Ρωσικά—στὰ ἑλληνικὰ προτιμήθηκε ὁ τίτλος "Δαιμονισμένοι" γιὰ τὴν ἀποφυγὴ  ἄσχετων συνειρμῶν) ὁ Ντοστογιέφσκι ἐννοεῖ τοὺς ὁμἰλους ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΩΝ στὴ τσαρική  Ρωσία τοῦ 19ου αἰ.
(σοσιαλιστῶν, ἀναρχικῶν, μηδενιστῶν, κομμουνιστῶν κλπ) ὅπου κι ὁ ἴδιος εἶχε συμμετάσχει μάλιστα  συλληφθεὶς καὶ καταδικασθεὶς  σὲ θάνατο ,ἀλλὰ γλύτωσε τήν τελευταία στιγμὴ τυχὼν  χάριτος ἐκ μέρους  τοῦ Τσάρου (1849).

 Ἔχει ΕΝΤΟΠΙΣΕΙ ὁ Ντοστογιέφσκι καὶ περιγράφει  στὸ παρὸν ἀριστούργημα τῆς παγκόσμιας λογοτεχνίας, τὸν ΠΥΡΗΝΑ πάσης ἐπαναστατικῆς ἰδεολογίας ποὺ ἐπαγγέλλεται τὴν ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΜΕΣῼ  ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗΣ ΒΙΑΣ.
 Οἱ ἐπαναστάτες χωρίζουν τοὺς ἀνθρώπους
—λέει ὁ Ντ.—σὲ δύο κατηγορίες: 
τὴν ΑΓΕΛΗ τῶν 9/10 καὶ τοὺς "σοφοὺς" ἡγήτορες τῆς Ἐπανάστασης ,τὸ 1/10τὴν λεγόμενη  ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ.
Γιὰ νὰ πετύχει λοιπὸν, ἡ Ἐπανάσταση πρέπει ΝΑ ΙΣΟΠΕΔΩΘΟΥΝ ΟΣΟΙ ΑΞΙΖΟΥΝ ὥστε στὴν Ἀγέλη (=τὴ μᾶζα, τὸν "λαό" ) νὰ ἀπομείνουν
οἱ ΜΗ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΟΙ  μὲ τὴν ΙΣΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΒΛΑΚΩΝ,ἀφοῦ αὐτὸ ἀκριβῶς ποὺ συγκροτεῖ τὴν ἀγέλη τῶν ἀνθρωπίνων μαζῶν εἶναι τὸ ὅτι οἱ μετέχοντες"ΝΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΓΝΩΜΕΣ".

Γράφει ὁ Ντ. τὰ ἑξῆς μοναδικά ·
(μιλᾶ ὁ ἀρχιεπαναστάτης Βερχοβένσκι) :
"....στὴν ἀγέλη ὅλοι εἶναι εἶναι σκλάβοι 
καὶ γι αὐτὸ ἴσοι ..τὸ κυριώτερο εἶναι ἡ ἰσότητα.Πρῶτα ἀπὸ ὅλα χαμηλώνει τὸ ἐπίπεδο τῆς μόρφωσης ,τῶν ἐπιστημῶν καὶ τῶν ταλέντων . .νὰ κόψουμε τὴ γλῶσσα τοῦ Κικέρωνα ,νὰ βγάλουμε τὰ μάτια τοῦ Κοπέρνικου, νὰ λιθοβολήσουμε τὸν Σαίξπηρ..
οἱ σκλάβοι πρέπει νἆναι ἴσοι..καὶ στὴν ἀγέλη πρέπει νὰ ὑπάρξει ἰσότητα..ἐνῶ ἡ δίψα τῆς μόρφωσης εἶναι στὴ βάση της δίψα ἀριστοκρατική..ἐμεῖς τὴν κάθε μεγαλοφυία θὰ τὴν σβήσουμε στὴ γέννηση της .
Ὅλοι θὰ ὑπαχθοῦν στὸ ἴδιο μέτρο , πλήρης ἰσότητα...πλήρης ὑποταγὴ, ὁλοκληρωτικὸς ἀφανισμὸς τῆς προσωπικότητας.." 

Αὐτὸς εἶναι ὁ πυρήνας τῆς ἰδεολογίας τῶν ἐπαναστατῶν , ποὺ θέλουν νὰ ἀλλάξουν τὴν κοινωνία ΔΙΑ ΤΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ.  Αὐτὴ εἶναι ἡ ΟΥΣΙΑ  καὶ ἡ ΠΡΑΚΤΙΚΗ πάσης ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ ( γι αὐτὸ καὶ ἡ Σοβιετία εἶχε πετάξει τὸν Ντοστογιέφσκι στὰ σκουπίδια...)  ἀλλὰ καὶ ἐν τέλει πάσης μορφῆς  ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟΥ, δεξιόστροφου ἢ ἀριστερόστροφου.

Πῶς ξέφυγε ὁ Ντ. ἀπὸ ὅλα αύτά ; 
Καὶ πῶς ξεφεύγεις κανεὶς ἀπὸ τέτοιου εἴδους Μεσσιανισμούς ;

Τὸ γράφει λίγες σελίδες πρίν ὁ Ντ. 
μὲ τὰ λόγια ποὺ βάζει στὸ στόμα τοῦ Σάτοβ :
"ποτὲ δὲν τὰ κατάφερε ἡ λογικὴ νὰ καθορίσει τὸ Καλὸ καὶ τὸ Κακὸ ἤ τουλάχιστον νὰ χωρίσει τὸ Καλὸ ἀπ τὸ Κακό, ἔστω καὶ κατὰ προσέγγιση. Ἀπεναντίας πάντα τὰ μπέρδευε ἐπονείδιστα κι ἀξιολύπητα.."



Ἡ συμβατικότητα κάθε ἠθικῆς θεμελιωμένης στὴν ΛΟΓΙΚΗ τοῦ ἀνθρώπου φαίνεται ἐπίσης  καὶ στὸν ἐκπληκτικὸ διάλογο τοῦ ἀριστεροῦ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗ Βερχοβένσκι μὲ τὸν ΑΝΑΡΧΙΚΟ Κυρίλωφ.
Ὁ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ Βερχοβένσκι  (πίσω ἀπὸ τὸν ὁποῖο ὑποκρίπτεται ο  ΝΕΤΣΑΓΙΕΦ) παρακαλεῖ τὸν ΑΝΑΡΧΙΚΟ Κυρίλωφ (πίσω ἀπὸ τὸν ὁποῖο ὑποκρίπτεται ὁ  ΜΠΑΚΟΥΝΙΝ) νὰ γράψει μιὰν Ἐπιστολὴ πρὸς τὴν Ἀστυνομία ἀναλαμβάνοντας τὴν εὐθύνη γιὰ τὸν ΦΟΝΟ τοῦ "Προδότη" Σάτωφ,
 γλυτώνοντας ἔτσι τοὺς Ἐπαναστάτες ἀπὸ τὴ δίωξη , δεδομένου ὅτι ὁ Κυρίλωφ ἔχει ΗΔΗ ἀποφασίσει νὰ αὐτοκτονήσει γιὰ λόγους.." ἰδεολογίας" !

Εἶναι συγκλονιστικὴ ἡ ὠμότητα 
τοῦ   ἐν λόγῳ διαλόγου μὲ τὸν τέλειο ἐξευτελισμὸ τοῦ Ἐπαναστάτη‒ Σοσιαλιστῆ ΒΕΡΧΟΒΕΝΣΚΙ ὁ ὁποῖος ἐκλιπαρεῖ τὸν Ἀναρχικὸ ΚΥΡΙΛΩΦ
νὰ ..μὴν ἀργοπορεῖ —καὶ τοὺς προλάβει  ἡ Ἀστυνομία καὶ τοὺς συλλάβει —μὰ νὰ  κάνει γρήγορα καὶ νὰ γράψει τὴν ἐπιστολὴ "ἀνάληψης εὐθύνης" καὶ ἀφοῦ τὴν ὑπογράψει  μετὰ  νὰ αὐτοκτονήσει ὅπως προεῖπε ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΚΩΛΥΣΙΕΡΓΕΙ ΔΙΣΤΑΖΩΝ —ΜΗ ΤΥΧΟΝ ΚΑΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΓΝΩΜΗ..

 Ἐπίσης ἀνατριχιαστικὸς εἶναι   
καὶ ὁ  σαφὴς λόγος τοῦ ΚΥΡΙΛΩΦ γιὰ τὸ ἰδεολογικὸ κίνητρο τῆς αὐτοκτονίας του 
 ποὺ ἀποτελεῖ τὴν  σύνοψη παντὸς ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΥ Ἀθεϊσμοῦ . Λέει ὁ Κυρίλωφ :
" ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΟΣ ΤΟΤΕ ΟΛΗ Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΗ ΤΟΥ  ΚΙ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΑΥΤΗΣ ΕΓΩ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ.
ΑΝ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ  ΤΟΤΕ ΟΛΗ Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΣ ΝΑ ΔΗΛΩΣΩ ΤΟ ΑΥΤΕΞΟΥΣΙΟ ΜΟΥ...
ΕΙΜΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΣ ΝΑ ΤΙΝΑΞΩ ΤΑ ΜΥΑΛΑ ΜΟΥ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΠΙΟ ΠΛΗΡΕΣ ΣΗΜΕΙΟ
 ΤΟΥ ΑΥΤΕΞΟΥΣΙΟΥ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΣΚΟΤΩΣΩ ΜΟΝΟΣ ΜΟΥ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ..."

Συνεπῶς ἀλληλοεξοντώμενοι οἱ ἄνθρωποι γιὰ νὰ ΚΑΘΟΡΙΣΟΥΝ ποιὰ ἠθικὴ λογικὴ θὰ ἐπικρατήσει, στὸ τέλος θὰ μείνουν δύο ΠΟΥ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΘΑ ΑΛΛΗΛΟΣΦΑΓΟΥΝ καὶ τελικὰ Ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΕΠΙΖΗΣΑΣ ΘΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΗΣΕΙ...

Πηγὴ κάθε "‒ισμοῦ", λοιπόν, συμπεραίνει   ὁ Ντ. εἶναι ἡ ΑΘΕΪΑ ,διότι ἄν δὲν ὑπάρχει θεός, τὀτε κάθε Ἠθικὴ εἶναι συμβατική ἐπειδὴ ἀκριβῶς ἑδράζεται στὴν ΕΚΑΣΤΟΤΕ λογικὴ τοῦ ἀνθρώπου· ἀλλὰ  ΧΩΡΙΣ ΘΕΟ ΔΕΝ ΥΠΆΡΧΕΙ ΕΓΚΛΗΜΑΑΡΑ ΟΥΤΕ ΚΑΙ  ΔΙΚΑΙΟΙ..






βλ.περὶ ΜΕΓ. ΙΕΡΟΕΞΕΤΑΣΤΗ



ΒΛ.τό "ΥΠΟΓΕΙΟ" & ΤΙΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΤΟΥ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ:
________

ΥΓ. κάθε φορὰ ποὺ ξαναδιαβάζω τοὺς ΔΑΙΜΟΝΙΣΜΕΝΟΥΣ ἐπιβεβαιώνω ὅτι αὐτὸ τὸ βιβλίο γεμίζει ΜΟΝΟ ΤΟΥ κάθε βιβλιοθήκη...

ΥΓ 2 προτείνω τὴν μετάφραση
τοῦ ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ,ἐπειδὴ ὁ ἴδιος εἶχε τὴ ρωσσικὴ ὡς μητρικὴ γλῶσσα καὶ συνεπῶς μετέφραζε ἀπὸ τὸ πρωτότυπο κι ὄχι ἀπὸ τὰ ἀγγλικά.





Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.