Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΕΡΑ ΕΞΕΤΑΣΗ.



 Τὰ περὶ τῆς ΔΥΤΙΚΗΣ Ἱερᾶς Ἐξετάσεως εἶναι βεβαίως πασίγνωστα, ὅμως ἐκεῖνο ποὺ εὐρέως ΑΓΝΟΕΙΤΑΙ εἶναι τὸ ὅτι ὁ πρῶτος διδάξας τὸ κάψιμο τῶν αἱρετικῶν στὴν πυρὰ  εἶναι τὸ  ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ.


Καταρχὰς νά σημειώσω ὅτι ἡ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ πού ἁναφέρεται ἡ δημιουργἰα τοῦ θεσμοῦ  τοῦ ΚΟΙΑΙΣΙΤΩΡΟΣ {quaesitor=ἐξεταστοῦ } εἶναι στὰ 539μΧ ἀπὸ τὸν ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟ ὅπως γράφει ὁ ΠΡΟΚΟΠΙΟΣ (Ἀνἐκδοτα, 20, 7—20)  στὶς ἁρμοδιότητες τοῦ ὁποίου  ἀνῆκε καὶ ἡ ἔρευνα  ΑΝ ΤΕΛΕΙΤΟ  ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΤΡΟΠΟ Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ  ΛΑΤΡΕΙΑ : <καὶ εἲ τῳ τὰ ἐς τὸ θεῖον οὐκ ὀρθῶς ἤσκηται> {ΑΝΕΚΔΟΤΑ, 20,9}

Δέν γνωρἰζουμε γιὰ πόσο διήρκεσε ὁ θεσμὸς αὐτὸς ἢ ἄν ἀργὀτερα ἐνσωματώθηκε στὸν θεσμὸ τοῦ ΚΟΙΑΙΣΤΩΡΟΣ {quaestor=δικαστοῦ ἢ "ὐπουργοῦ δικαιοσύνης"}, ὡστόσο πάντοτε ἡ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ μποροῦσε νά κηρύξει κάποιον ὡς ΑΙΡΕΤΙΚΟ ζητῶντας τὴν θανάτωση του στὴν ΠΥΡΑ μέ τὴν συγκατάνευση βεβαίως τοῦ Αὐτοκράτορα.

 Ἡ πιὸ γνωστὴ ἱστορικὴ πηγὴ πού περιγράφει τὸ θάνατο αἱρετικῶν στὴν πυρά εἶναι ἡ "ΑΛΕΞΙΑΔΑ" {1148μΧ} τῆς περίφημης ΑΝΝΑΣ ΚΟΜΝΗΝΗΣ , κόρης τοῦ αὐτοκράτορα ΑΛΕΞΙΟΥ ΚΟΜΝΗΝΟΥ (+1118μΧ)  στὴν ὁποία  περιγράφει τὸν ΔΙΑ ΠΥΡΑΣ ΘΑΝΑΤΟ ΣΤΟΝ ΙΠΠΟΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ  ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΗΓΕΤΗ ΤΩΝ ΒΟΓΟΜΙΛΩΝ.

Παραθέτω μερικὰ χαρακτηριστικὰ ἀποσπάσματα ἁπὸ τὸν 15ο βιβλίο τῆς "ΑΛΕΞΙΑΔΑΣ" στὸ πρωτότυπο κείμενο καὶ σὲ μετάφραση : 

<Τὸν μέντοι Βασίλειον, ὡς ὄντως αἱρεσιάρχην καὶ ἀμεταμέλητον παντάπασιν, ἅπαντες τῆς ἱερᾶς συνόδου καὶ τῶν Ναζιραίων λογάδες καὶ αὐτὸς δὴ ὁ τότε πατριάρ χης Νικόλαος πυρὸς ἄξιον ἔκριναν. Οἷς καὶ ὁ αὐτοκρά τωρ σύμψηφος ἦν πολλὰ πολλάκις προσομιλήσας αὐτῷ καὶ ἄνδρα σκαιὸν διαγνοὺς καὶ τῆς αἱρέσεως μὴ ἀφιστάμενον, ἔνθεν τοι καὶ πυρκαϊὰν μεγίστην κατὰ τὸν ἱππόδρομον ἀνάψας> (ΑΝΝΑ ΚΟΜΝΗΝΗ, ΑΛΕΞΙΑΣ, 15,10.1)
{ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ=τὸν Βασίλειο ὅμως ποὺ ἦταν πράγματι ὁ ἀρχηγὸς τῆς αἵρεσης (τῶν Βογομίλων) καὶ ἐντελῶς ἀμετανόητος, ὅλα τά διακεκριμένα μέλη τῆς Ἱερᾶς Συνόδου καὶ οἰ ἐπιφανεῖς Μοναχοὶ καθὼς καὶ ὁ ἴδιος ὁ τότε πατριάρχης Νικόλαος τὸν ἔκριναν ἄξιο θανάτου διὰ πυρᾶς.
Μὲ αὐτοὺς συμφώνησε καὶ ὁ αύτοκράτωρ γιατὶ πολλὲς φορὲς. εἶχε συζητήσει μαζί του καὶ εἶχε διαπιστώσει πόσο ἑπικίνδυνος ἂνθρωπος ἦταν καὶ προσηλωμένος στὴν αἵρεση.Διέταξε λοιπὸν νὰ ἀνάψουν μιὰ μεγάλη φωτιὰ στὸν Ἱππόδρομο}



Παρακἀτω ,ἀφοῦ ἡ Ἄννα  Κομνηνὴ  περιγράφει ΛΕΠΤΟΜΕΡΩΣ τὸ φρικτὸ γεγονὸς τῆς ΚΑΥΣΗΣ ΤΟΥ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΗΓΕΤΗ ΤΩΝ ΒΟΓΟΜΙΛΩΝ , ὁλοκληρώνει τὴ διήγηση της μὲ ἕναν  ἐκπλήσσοντα θρησκευτικὸ φανατισμό (δεῖγμα τοῦ μεσαιωνικοῦ  πνεύματος τοῦ Βυζαντίου) λἐγοντας ὅτι καὶ ἡ πυρά ἀκόμη ΘΥΜΩΣΕ  μὲ τὴν αἵρεση τοῦ Βασιλείου :

<ἄραντες (οἱ δήμιοι)  ὦσαν αὐτὸν αὐτοῖς ἱματίοις καὶ ὑποδήμασιν εἰς τὸ μέσον τῆς καμίνου. Καὶ τοσοῦτον, ὥσπερ κατ' αὐτοῦ θυμουμένη, ἡ φλὸξ διεβοσκήθη τὸν ἀσεβῆ ὥστε μηδὲ κνίσσαν τινὰ γενέσθαι μηδὲ καπνοῦ τινος καινοτομίαν ἑτέραν, ἀλλ' ἢ μόνον λεπτήν τινα γραμμὴν καπνώδη φανῆναι κατὰ τὸ μέσον τῆς φλογός> (ὅ.π.15,10.4)
{ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ =τὸν σήκωσαν οἱ δήμιοι καὶ τὸν ἔριξαν μέσα στὸ καμίνι μὲ τὰ  ροῦχα καὶ τὰ παπούτσια.  Καὶ ἡ φωτιὰ σὰν νὰ ἦταν ὀργισμένη ἐναντίον του τόσο γρήγορα προχώρησε καίγοντας τὶς σἀρκες τοῦ ἀσεβοῦς, ὥστε μήτε κνίσσα βγῆκε μήτε ἂλλαξε μορφὴ ὁ καπνὸς ἀλλά μόνο μιὰ λεπτὴ καπνίζουσα γραμμὴ φάνηκε ἀνάμεσα στὶς φλόγες}


Αὐτὴ ἡ περιγραφὴ τῆς Κομνηνῆς στήν "ΑΛΕΞΙΑΔΑ" {τῆς ὁποίας ἐλάχιστα ἀποσπάσματα παρουσίασα* }  εἶναι ἀποκαλυπτικὴ γιὰ τὸ θρησκευτικὸ κλῖμα τοῦ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ, ἐπειδὴ ἡ λαμπρὴ αὐτὴ συγγραφέας ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΕΙΟ ΔΕΝ ΑΜΦΙΒΑΛΛΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΤΗΤΑ ΤΗΣ  ΠΟΙΝΗΣ ΤΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΤΩΝ ΑΙΡῈΤΙΚΩΝ, τὴν ὁποία θεωρεῖ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ καὶ ΑΝΑΓΚΑΙΑ, χωρὶς καθόλου νά τῆς περνᾶ ἀπὸ τὸ μυαλὸ τὸ ΑΠΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΦΡΙΚΩΔΕΣ αὐτῆς τῆς θανάτωσης. 
Τὸ ἀντίθετο·   σάν "καλὴ  καὶ πιστὴ ὀρθόδοξη χριστιανή " γράφει ὅτι καὶ τὰ στοιχεῖα ἀκόμα τῆς φύσης —ἐν προκειμένῳ  δηλ. τὸ πῦρ—....."ἁγανακτοῦν" μέ τὶς αἱρέσεις τῶν ΜΗ ὀρθοδὸξων "ΑΣΕΒΩΝ"   {=Καὶ γὰρ καὶ τὰ στοιχεῖα κατὰ τῶν ἀσεβῶν ἐπαίρεται}.
Καὶ νά σκεφτεῖ κανεὶς ὅτι ἡ περίοδος τοῦ πρώτου Κομνηνοῦ ΔΕΝ  ἦταν ἀπὸ τὶς χειρότερες ἢ τὶς πλέον σκοτεινὲς τῆς βυζαντινῆς ἱστορίας..

Ἐπιμύθιο·
δὲν εἶναι λοιπὸν μόνον ἡ Δύση , καθολικὴ καὶ προτεσταντική (ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΕΝΟΙ—ΠΧ.ΚΑΛΒΙΝΟΣ— ΑΝΑΒΑΝ ΦΩΤΙΕΣ ΝΑ ΚΑΨΟΥΝ ΑΛΛΟΥΣ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΕΝΟΥΣ ) πού ἔκαιγε  αἱρετικούς,  ἁλλὰ ΤΟ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΥΠΗΡΞΕ Ο ΠΡΩΤΟΣ ΔΙΔΑΞΑΣ.
 Καὶ τὸ πλέον  θλιβερό·
Η ΑΝΝΑ ΚΟΜΝΗΝΗ ΘΕΩΡΕΙ ΤΗΝ ΚΑΥΣΗ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΒΟΓΟΜΙΛΩΝ ΩΣ ΑΝΗΚΟΥΣΑ ΣΤΑ  ΘΕΑΡΕΣΤΑ ΕΡΓΑ (ἆθλον)  ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΤΗΣ, ΑΛΕΞΙΟΥ ΚΟΜΝΗΝΟΥ,  ΓΙ ΑΥΤΟ ΚΑΙ  ΤΗΝ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ  ΣΤΗΝ "ΑΛΕΞΙΑΔΑ" , ΥΜΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ..





_________
 * ὅλο τὸ κείμενο στό :

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.