ΤΙ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕ Ο ΑΙΣΧΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ & ΕΦΥΓΕ ΣΤΗΝ ΣΙΚΕΛΙΑ.
Σύμφωνα μὲ ἀξιόπιστες ἀρχαῖες πηγές (Πλάτων, Ἀριστοτέλης, Αἰλιανός* ) ὁ Αἰσχύλος κατηγορήθηκε ὅτι σὲ κάποιο ἔργο του (πιθανῶς τις ΧΟΗΦΟΡΟΥΣ τῆς ΟΡΕΣΤΕΙΑΣ) παρουσίασε ἐπὶ σκηνῆς ἀποκάλυψη τοῦ ΜΥΣΤΙΚΟΥ τῶν Ἐλευσινίων Μυστηρίων.
Οἱ περισσότεροι εἰδικοὶ "δείχνουν" ὡς ἐπίμαχη γιὰ ἱεροσυλία, τὴν σκηνὴ τῆς ἐπίκλησης ἐπὶ τοῦ τάφου, τοῦ νεκροῦ πνεύματος τοῦ Ἀγαμεμνονα ἀπὸ τὰ παιδιά του ΟΡΕΣΤΗ—ΗΛΕΚΤΡΑ μέ τὰ λόγια :
<ΗΛΕΚΤΡΑ: ὦ Περσέφασσα, δὸς δ᾽ ἔτ᾽ εὔμορφον κράτος.
ΟΡΕΣΤΗΣ: μέμνησο λουτρῶν οἷς ἐνοσφίσθης, πάτερ.> {ΧΟΗΦ.490}
[ Μετάφραση :
ΗΛΕΚΤΡΑ: Περσεφόνη δῶσε ὄμορφη νίκη..
ΟΡΕΣΤΗΣ: Πατέρα θυμὴσου τὸ λουτρὸ ποὺ σέ σκότωσαν ]
Γνωρίζουν οἱ κλασσικοὶ φιλόλογοι
(βλ. GUTHRIE, The Greeks & their Gods, σελ.234, σημ.2) ὅτι ἡ φράση "ΕΥΜΟΡΦΟΝ ΚΡΑΤΟΣ" {=ὄμορφη νίκη} σήμαινε τὴν εὐχὴ ΝΑ ΣΗΚΩΘΕΙ Ο ΝΕΚΡΟΣ (γιὰ νὰ ἐκδικηθεῖ) —κάτι ποὺ ΥΠΑΙΝΙΣΣΟΤΑΝ τὴν "ΕΠΟΠΤΕΙΑ" τῶν Ἐλευσινίων Μυστηρίων (δηλ. τὴν ὑπέρτατη μύηση μὲ τήν "ἐμφὰνιση" τῶν θεαινῶν κλπ).
Βεβαίως ὁ Αἰσχύλος ἀθωώθηκε στὸ δικαστήριο (δέν ἰσχύει ὅτι αύτὸ συνέβη ἐπειδὴ ἔδειξε ὅτι ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΜΥΗΘΕΙ ΣΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ, ὅπως γράφει ὁ Ἀριστοτἐλης—οὐκ εἰδέναι ὅτι ἀπόρρητα ἦν**— καθότι ὁ Αἰσχύλος ἦταν Ἐλευσίνιος..)
Φαίνεται ὅτι ἡ κατηγορία εἶχε ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΕΛΑΤΗΡΙΑ διότι ἠ ΟΡΕΣΤΕΙΑ (ποὺ ἀνέβηκε τὸ 458πΧ καὶ πῆρε τὸ 1ο βραβεῖο) ΣΤΡΕΦΟΤΑΝ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ ἀπὸ τήν "δημοκρατική" παράταξη τοῦ ΠΕΡΙΚΛΗ*** καὶ πιθανὸν βρῆκε ὑποστηρικτὲς ὁ Αἰσχύλος στὴν ΗΛΙΑΙΑ, οἱ ὁποῖοι τὸν ἀθώωσαν κι ἔτσι ΓΛΥΤΩΣΕ ΤΟ ΚΩΝΕΙΟ .
Ὡστόσο, λίγο μετὰ ἔφυγε στὴν ΓΕΛΑ τῆς Σικελίας ὅπου τελεύτησε τὸ 456πΧ .
______
*<Αἰσχύλος ὁ τραγῳδὸς ἐκρίνετο ἀσεβείας ἐπί τινι δράματι. ἑτοίμων οὖν ὄντων Ἀθηναίων βάλλειν αὐτὸν λίθοις, Ἀμεινίας ὁ νεώτερος ἀδελφὸς διακαλυψάμενος τὸ ἱμάτιον ἔδειξε τὸν πῆχυν ἔρημον τῆς χειρός. ἔτυχε δὲ ἀριστεύων ἐν Σαλαμῖνι ὁ Ἀμεινίας ἀποβεβληκὼς τὴν χεῖρα.. ἐπεὶ δὲ εἶδον οἱ δικασταὶ τοῦ ἀνδρὸς τὸ πάθος, ὑπεμνήσθησαν τῶν ἔργων αὐτοῦ, καὶ ἀφῆκαν τὸν Αἰσχύλον> {ΑΙΛΙΑΝΟΣ, ΠΟΙΚΙΛΗ ΙΣΤ.5}
[ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ:
ὁ τραγωδὸς Αἰσχύλος κατηγορήθηκε γιὰ Ἀσέβεια σὲ κάποιο δρᾶμα. Κι ἐνῶ ἦταν ἕτοιμοι οἱ Ἀθηναῖοι νὰ τὸν καταδικάσουν σὲ θάνατο διὰ λιθοβολισμοῦ, ὁ νεώτερος ἀδελφός του Ἀμεινίας σήκωσε τὸ ροῦχο του κι ἔδειξε τὸ κομμένο του χέρι ἀπὸ τὴ ναυμαχία τῆς Σαλαμίνας ..καὶ οἱ δικαστές ποὺ εἶδαν τὴν ἀναπηρία του καὶ ἐνθυμούμενοι τὴν ἀνδραγαθία του ,ἄφησαν ἐλεύθερο τὸν Αἰσχύλο]
** ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜ.,3,2
***τὶς ἐξουσίες τοῦ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ κατήργησε ὁ λαῖκιστὴς ἡγέτης τῶν "δημοκρατικῶν" ΕΦΙΑΛΤΗΣ—ὂχι ὁ προδότης, ἀλλὰ ὁ Ἀθηναῖος πολιτικος—μέντορας τοῦ Περικλῆ τὸ 461πΧ.
ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ "ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ" ΕΓΡΑΨΕ ΤΗΝ ΟΡΕΣΤΕΙΑ Ο ΑΙΣΧΥΛΟΣ.
Ὁ Ἐφιάλτης δολοφονήθηκε κατόπιν καὶ φαίνεται ὅτι στὸ ἔγκλημα ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΜΕΤΟΧΟΣ ὁ "ὑπαρχηγός" του ΠΕΡΙΚΛΗΣ...
_____
ΥΓ. μερικοὶ θεωροῦν ὅτι στὸν ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ ὁ Αἰσχύλος προἐβη σέ ἀποκαλύψεις.
Ὡστόσο, ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΣ ἀμφισβητεῖται ὅτι τὸ ἐν λόγῳ ἔργο ἔγραψε ὁ Αἰσχύλος—πιθανολογεῖται ὅτι συγγραφέας ὑπῆρξε ὁ γυιός του ΕΥΦΟΡΙΩΝ.

